Guide til konverteringsoptimering af webshop

websdesigner
Af: Mette Gier Larsen

Har du svært ved at nå den ønskede omsætning i din webshop? I denne guide vil jeg komme nærmere ind på, hvad du kan gøre for at konverteringsoptimere din webshop og dermed skabe mere salg. Først og fremmest skal du tage et kig på, hvad der er årsagen til det manglende salg. Har du mange besøgnede, men en lav konverteringsrate? Så skal du have fokus på at konverteringsoptimere din webshop. Har du derimod en lav mængde trafik, men en høj konverteringsrate, så skal du istedet have fokus på, at generere mere trafik til din webshop. Dette kan du gøre med Google Ads, søgemaskineoptimering eller gennem annoncering på de sociale medier. Det er dog et område, som fortjener en guide for sig selv. Vil du derimod læse mere om hvordan du konverterer flere af dine besøgende til betalende kunder, så læs med nedenfor. 

Step 1: Et professionelt webdesign

Det lyder måske banalt, men faktisk tager det de besøgende på din hjemmeside under 3 sekunder, at beslutte sig for om de kan lide din hjemmeside. Derfor er førstehåndsindtrykket altafgørende. Fremstår din webshop uprofessionel, kan det få dine besøgende til at forlade den, inden de overhovedet har set dine produkter. Derfor er det vigtigt, at dit webdesign fremstår professionelt og at kan tilgås fra både computer, tablet og mobil.

Og hvad er et professionelt webdesign så? Det skal først og fremmest være brugervenligt, overskueligt og let at navigere rundt i. Herudover skal billederne fremstå skarpe og ligeledes skal teksten være letlæselig. Teksterne skal være fyldestgørende og uden stavefejl. Knapper og links skal virke. Dette er blot nogle af de elementer, som kan påvirke dine besøgendes opfattelse af din webshop. 

Step 2: Gør brug af Social proof

Social proof er baseret på ideen om social indflydelse og handler basalt set om, at vi som brugere er mere tilbøjelige til at foretage en handling, hvis vi kan se at andre har gjort det før os. Når du besøger en hjemmeside og du ser en brugeranmeldelse, er det social proof.  Social proof er med til, at skabe tillid, fordi vi kan se, at andre har haft en positiv oplevelse med virksomheden. 

Du kan inddrage social proof på din webshop og skabe flere konverteringer ved at inddrage brugeranmeldelser eller gøre brug af tillidsikoner, som Trustpilot og E-mærket. Har du en B2B webshop kan du med fordel, dele cases og præsentere konkrete resultater. Det at dine besøgende kan se, at andre har haft en positiv oplevelse med din virksomhed eller dine produkter skaber tillid og det kan derfor også være med til at skabe flere konverteringer. 

konverteringsoptimering

På dette eksempel har vi opsat social proof i form af kundeanmeldelser. For at gøre anmeldelserne mere iøjenfaldende har vi indsat stjerner og billeder.

Step 3: Sørg for at have et godt check-out flow

Det er vigtigt, at den proces der sker fra, at kunden har lagt en vare i kurven og til de har gennemført ordren forløber så let som overhovedet muligt. Her spiller især fragt- og betalingsmulighederne en stor rolle. For det første er det vigtigt, at kunden med det samme kan se forsendelsesprisen og at der er flere forsendelsesmuligheder. Det samme gør sig gældende for betalingsmulighederne – her skal der gerne være flere at vælge imellem. Tilbyder du både betaling med betalingskort og Mobilepay har du et godt udgangspunkt. Vil du give dine kunder en endnu bedre oplevelse, kan det være en god idé også at tilbyde betaling med Apple Pay, da vi i dag ser at flere og flere shopper direkte fra deres smartphone. Generelt set er det vigtigt, at du tester dit check-out flow af på både computer, mobil og tablet, så du sikrer at det forløber gnidningsfrit på alle typer enheder. 

Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at du giver dine kunder mulighed for at checke ud som gæst, så de ikke behøver at oprette en bruger for, at købe noget hos dig.

Step 4: Se hvor det går galt med Hotjar

Det kan ofte være svært at gennemskue præcis hvor i købsprocessen det går galt. Her kan Hotjar være et rigtig godt redskab, da det giver dig præcise indsigter om hvordan brugerne interagerer med din webshop. Med Hotjar kan du blandt andet se heatmaps, kliks og optagelser af individuelle brugersessioner på din webshop. På den måde kan du opnå vigtige indsigter omkring brugernes adfærd og finde frem til vigtige knudepunkter. Disse indsigter giver dig værdigfuld viden om hvor på siden du skal optimere for, at forbedre købsprocessen. Hotjar fåes i en gratis version, hvor du får 2.000 sidevisninger pr. dag gratis. Er dette ikke nok, kan du opgradere til en af de betalte abonnementer.

heatmaps
Step 5: Gør det nemt at komme i kontakt med dig

Dette step hænger lidt sammen med step 2 – de handler nemlig begge om, at skabe tillid. Det er uhyre vigtigt, at dine besøgende har tillid til dig, ellers bliver de aldrig betalende kunder i din webshop. Det er derfor vigtigt, at du gør det let for dem, at kontakte dig. Skriv derfor både din adresse, telefon nr. og e-mail i footeren. Herudover kan du med fordel fremhæve dit telefonnummer og/eller din e-mail i headeren. 

Flere og flere vælger i dag også, at have en live-chat funktion på deres webshop. Det er også en god idé, så længe at du er klar til at svare dine kunder hele tiden. Skriver dine kunder i chatten, uden at modtage et svar, vil funktionen have den modsatte effekt. 

Mange af de spørgsmål du modtager vil formentligt omhandle levering og returnering. Det er derfor en god idé, at gøre denne information let tilgængelig på din webshop.  Tilbyder du eksempelvis gratis fragt eller har du dag-til-dag levering, så gør dine kunder opmærksom på det. Dette kan du gøre ved, at skrive det i headeren eller inde på de enkelte produkter. 

konverteringsoptimering

På eksemplet ovenfor er både telefonnummer og e-mail fremhævet. Ligeledes er fragt og leveringsoplysningerne fremhævet.

Step 6: Gør det let for dine kunder, at finde dine produkter

Som overskriften siger: gør det let for dine kunder, at finde dine produkter. Der er ikke noget værre end når man ikke kan finde det man søger på en webshop. Sørg derfor for, at du har en logisk menu, som er inddelt i tilstrækkeligt med kategorier, så dine besøgende hurtigt kan danne sig et overblik. Dernæst skal du opsætte et filter på dine varesider, så dine kunder selv kan vælge hvilke produkter der er relevante for dem, udfra en række gældende parametre. Sælger du eksempelvis tøj, kan det være en fordel at lade dine kunder vælge, om de kun vil have vist produkter, som er på lager i en bestemt størrelse. Det samme gør sig gældende i forhold til brands. Lad dine kunder krydse af hvilke brands de ønsker, at se produkter fra – det er med til at give dem en bedre brugeroplevelse på din webshop. Afslutningsvis skal du sørge for, at have en god og synlig søgefunktion, som lader dine kunder søge efter specifikke produkter eller indhold.

På dette eksempel har vi opsat et filter i venstre side.

Step 7: Test, test og test

Ikke to virksomheder er ens og det er to målgrupper heller ikke. Når vi taler konverteringsoptimering kan man nå rigtig langt med best-practice. Når det så er sagt, kan det være en rigtig god idé at gøre brug af eksempelvis A/B split testing, hvor du prøver forskellige set-ups af og ser hvilken der konverterer bedst. Dette kan både være i forhold til design, placering af produktinfo, knapper osv. På den måde kan du altså optimere din webshop ud fra  data-baserede beslutninger.

Du kunne måske også være interesseret i

hvad er et xml sitemap

Hvad er et XML sitemap?

Et XML sitemap er et kort over din hjemmesides sider og filer Sitemap’et kan laves på mange forskellige måder, men de to mest almindelige er

Læs artikel

Vil du være en af de første der får besked, når mit nye online kursus lander?

Kom på ventelisten og få early bird adgang med -20% oveni hatten 🥳

Jeg lover dig, at kurset er fyldt med masser af nyttig viden om præcis hvordan du optimerer din hjemmeside til at sælge mere

Skal vi tage en uforpligtende snak om webdesign, branding og dit projekt?

Book et uforpligtende online møde og lad os tale om hvor du er i dag, og hvor du gerne vil hen – så kan du også mærke efter om jeg er det rette match for dig og din virksomhed.